Sneeuwstorm, "relaxte" baan en strandvakantie

't Is al weer een tijdje geleden dat jullie wat van mij gehoord hebben, daarom twee updates in één keer met enkele foto's. Laat ik beginnen bij het begin. Na de bruiloft van mijn neef Daniel en Janelle vloog ik van Melbourne naar Canberra om eerst wat tijd met tante Cora en haar gezin door te brengen. Lekker kunnen bijkomen, gewinkeld in een bijna Europees uitziende straat (zonder auto's!) en gewandeld in prachtige botanische tuinen. Toen was het tijd voor het grote avontuur: trektocht met paarden in de bergen.

Kangeroo's in de sneeuw

Eind april (begin van de herfst in Australië) werd ik opgepikt in Canberra door een 4wd jeep om een trektocht met paarden te gaan maken in de Snowy Mountains. De weersvoorspellingen gaven een kleine kans aan voor sneeuw halverwege mijn trektocht. Op de plaats van vertrek scheen de zon, stonden de paarden klaar en de gids was er van overtuigd dat de sneeuw wel zou overwaaien. Na twee dagen rondgereden te hebben in prachtige bergen met wilde paarden (brumbies), nieuwsgierige dingo's en verlaten berghutten kwamen de weersvoorspellingen toch uit.

Op de zondagochtend ritste ik mijn tent open en de sneeuw 'dwarrelde' naar binnen. Alles was wit en dat in slechts in een paar uur. Tijdens het ontbijt kwamen de kangeroo's ons vergezellen. Helaas was de sneeuwpret van korte duur.... De gids besloot om de trektocht stop te zetten. De omstandigheden werden te gevaarlijk. De paarden moesten alleen nog wel terug naar de ranch.... een tocht van minimaal zes uur met zeer steile afdalingen. Samen met enkele anderen leidden we alle paarden terug door de ijskoude sneeuw. Een unieke ervaring! Wie heeft er nu kangeroo's in de sneeuw gezien?

'Relaxte' baan: stalhulp op een fokkerij

Nadat ik een beetje bijgekomen was van mijn koude avontuur ging ik op pad naar een fokkerij met American Saddlebreds, ongeveer een uur ten noorden van Canberra. Andrew en Rosemary zijn de eigenaar van enkele tientallen showpaarden waarmee ze vooral fokken en endurance (lange afstandsritten) rijden. Samen met Aurellie, backpacker uit Frankrijk, was ik hier stalhulp/groom voor twee weken. We werkten overdag, 's avonds mochten we in principe doen wat we wilden en we sliepen in een grote stacaravan vlakbij de paarden.

Doordeweeks was aardig relaxt op de hoeveelheid werkuren na. Trainen (bosritten maken van enkele uren), voeren, verzorgen van de paarden samen met Andrew. Rosemary werkte vijf dagen per week buiten de deur. Beide weekenden waren endurancewedstrijden met kamperen, in de kustplaats Mogo enhet binnenland bij The Rock, en op zondag de endurancerit. Vroeg op (5 uur), veel wachten en de spanning van de rijders (Andrew en Rosemary) opvangen. De avondjes uit die volgden met buurman Damian waren een zeer welkome afwisseling.

Vakantie met veel strand!

Na een vlucht van Canberra naar Brisbane en een korte bustocht naar Byron Bay brak de vakantie met jaarclubgenootje Miranda en Simon aan. Snorkellen met zeeschildpadden, relaxen op het strand en overheerlijke diners in gezellige restaurants: top vakantiegevoel! Verder ook nog de zon zien opkomen vanaf het meest oostelijke puntje van Australië. Via de Minyon watervallen en hippiestadje Nimbin zijn we naar de volgende bestemming gereden: een paardenranch met accomodatie en maaltijden. Uitgerust en na een goed ontbijt vertrokken we de volgende ochtend naar de stallen. En tot onze grote verbazing werd onze rit begeleid door Chinezen... bleek de hele ranch gerund te worden door Chinezen. En dat in Australië!

Na ruim een week moesten Miranda en Simon weer terugvliegen naar Canada en Afghanistan. Ik had gelukkig nog een paar dagen vrij en kon heerlijk, winkelen, joggen en van het strand genieten in Noosa Heads, Hervey Bay en Fraser Island. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld met aan één kant een strand van 75 mijl zonder steentjes of rotsen. In een 4wd bus met 16 anderen, waaronder Noor uit Nederland, zijn we het hele eiland rondgereisd en hebben de prachtige natuur bewonderd. Gelukkig was het net warm genoeg om te zwemmen in de kristalheldere beekjes en meren!

Groetjes Laura

Outback, relaxen en uitjes

Na een paar weken werken in de outback van Australie met amper of geen internet is het weer tijd voor een update. Ook kun je bij de foto's weer een nieuwe serie bekijken. Vlak voordat ik naar mijn eerste 'werkadres' ging, heb ik samen met de familie Arnold mijn verjaardag gevierd. Erg gezellig! Lekker gegeten, een taart met 27 kaarsjes en natuurlijk wat kadootjes.

Outback in Kyabram

Ongeveer 15 minuten vanaf een plaatsje genaamd Kyabram (circa 5.000 inwoners) heb ik anderhalve week gewerkt voor een ouder koppel Peter en Jan Powell. Zij hadden vroeger een fokkerij met ruim 100 paarden en hebben dit afgelopen jaar teruggebracht tot de 30 beste paarden. Hier gaan ze de komende jaren verder mee fokken en verder runt Peter een jachtclub. Net zoals er in Engeland en Ierland met paarden en honden op vossen wordt gejaagd.

Mijn werk bestond hier voornamelijk uit het verzorgen, voeren en trainen van de paarden. Dit was vaak zo'n 6 uur per dag (5 dagen per week). Een erg goede ervaring, ook al waren het soms wat veel uren per dag. Ik verbleef bij hun op basis van kost en inwoning. Eten was heerlijk, het huis was een oude boerderij met water uit regentonnen. Dus het water was soms een beetje geelbruin, maar ben gelukkig niet ziek geworden. O ja en mijn vervoersmiddel was een oude truck met drie versnellingen, versnellingspook aan het stuur en lampen die niet meer werkten. De rem gelukkig wel!

Terwijl ik in Kyabram was, had ik ook de kans om een oefenjacht mee te maken, een paardenrace in de outback en een oud rivierstadje 'Echuca' te bezoeken samen met de stalhulp Joanne. Ook al was ik maar 3 uur ten noorden van Melbourne het voelde echt als de outback; alles is veel relaxter, uitgestrekter en afgelegen. Ben benieuwd hoe het gaat als ik ooit in de 'echte outback' terechtkom.... waar je dichtsbijzijnde buurman op 1 uur rijden woont.

Relaxen in Sunbury

Na een korte stop bij de familie Arnold voor een zeer geslaagde vrijgezellenavond van Janelle ben ik 2,5 week naar Marcus en Susan in Sunbury gegaan. Hun boerderij ligt ongeveer een uur vanaf het centrum van Melbourne en ik kon tussendoor gemakkelijk op en neer voor een dagje shoppen, sightseeing of familiebezoek. Marcus en Susan runnen een boerderij waar zij paarden opvangen die vroeger mishandeld zijn. Zij trainen hun 10 paarden op een paardvriendelijke manier (good horsemanship) en betrekken hier kinderen bij.

De paar weken bij Marcus en Susan waren heerlijk rustig, omdat ze slechts 0 tot 2 uur werk per dag van mij verwachten. Hiervoor kreeg ik elke dag 3 overheerlijke, biologische en vegetarische maaltijden, een eigen slaapkamer met tweepersoonsbed en ze namen me mee op leuke dagtripjes. Ik kon het haast niet beter treffen! Verder kreeg ik bijna elke dag les van Marcus (grondwerk) en Susan (rijden). Een zeer leerzame ervaring!

Het werken met de paarden heeft toch wel een beetje mijn ogen geopend voor een andere manier van omgaan met paarden. Mijn eerste rijles met Susan: haal je Barney uit het weiland, poets hem en kom dan naar de rijbak. Ik dacht dat we vervolgens Barney gingen zadelen, maar nee hoor... Al mijn rijlessen waren zonder zadel en hoofdstel met helemaal niets. En het was fantastisch om zo te kunnen paardrijden.

Wat wel frapant is, is dat ze in een zeer oud huis wonen en de toilet en badkamer buiten zijn. En dan zit je maar op een uur van Melbourne! Ook recyclen ze alles, gebruiken alleen regenwater (deze keer wel gezuiverd) en hebben ze geen televisie. Verder vangen ze muizen levend en dan zetten ze ze uit in het weiland. De muizen vinden alleen zeer snel de keuken in het huis weer terug.... en dat terwijl we een muizenplaag hadden in Sunbury.

Uitjes in Melbourne

Doordat ik maar weinig hoefde te werken in Sunbury, had ik voldoende tijd om met de trein naar Melbourne te gaan. Zo heb ik een aantal musea kunnen bezoeken, waaronder het indrukwekkende Melbourne Museum en de angstaanjagende Old Melbourne Jail. Ook zijn er een aantal prachtige parken in Melbourne, waarvan Fitzroy Gardens met de sprookjesboom mijn favoriet is. Winkelen, lunchen en genieten van straatartiesten samen met mijn nichten Rachel en Hannah kon ook weer in deze stad.

Naast musea, parken en winkelstraten biedt Melbourne ook theaters, muziekcafe's en straatartiesten. Samen met Sonja ben ik naar een jazz cafe geweest, toen een Nederlandse en een Australische artiest samen optraden. Mooi om te zien! Ook ben ik samen met de familie Arnold naar een optreden van a cappella zangers Idea of North geweest. Een topavond!

Het grootste en meest bijzondere 'uitje' in Melbourne was natuurlijk de bruiloft van mijn neef Daniel en Janelle! Een erg mooie herfstdag met gelukkig nog wat zonneschijn. De bruiloft begon met een ceremonie in de kerk, waar beide ouders van het bruidspaar een belangrijke rol in speelden. Vervolgens een receptie met heerlijk 'finger food', een buitengewone bruiloftstaart en een 'butterfly release'. En 's avonds voor familieleden een luxe driegangendiner, mooie speeches en tijd voor de dansvloer!

Laughing

Komende weken

Na vandaag verlaat ik Victoria, de staat waar mijn meeste familie woont, en ga ik naar het Oosten van Australie. Eerst naar Canberra voor een kort bezoek aan tante Cora en haar gezin, dan naar de Snowy Mountains voor een trektocht met paarden en naar Gundaroo voor werk op een paardenfokkerij. Op 14 mei vlieg ik naar Brisbane, waar ik samen met Miranda (jaarclubgenootje) en haar vriend Simon wat tijd door ga brengen. Daarna waarschijnlijk werken in Queensland, maar dat zie ik dan weer wel. Gewoon lekker leven en genieten van alles dat op mijn pad komt.

En natuurlijk nog bedankt voor al jullie leuke reacties, mailtjes en kaarten!