Trainingsweek en een baan

Na vier maanden vakantie vieren en af en toe wat werken voor kost en inwoning, is het dan toch tijd om aan een baan te gaan denken. Er is in Australië een organisatie (VisitOz) die backpackers 'gemakkelijk' aan een baan met paarden kan helpen in de outback. Hiervoor volg je eerst een trainingsweek op een ranch een uur vanaf Gympie in Queensland. En aan het einde van de week heb je gegarandeerd de 'baan van je dromen', aldus de advertentie. Hieronder een kort verslag van mijn zoektocht naar een baan met enkele foto's.

VisitOz: Jaylyn Downs en polocross

Met 16 backpackers ging ik op weg naar Goomeri om verdeeld te worden over de verschillende trainingsranches en outback bestendige kleding te kopen. Ja... ja... ik heb ze nu ook... jeans met geruite blouses. Samen met Nina uit Duitsland werd ik vervolgens opgepikt door Justin Hafey van Jaylyn Downs. Dit is een ranch waar ze voornamelijk paarden fokken en trainen voor polocross en camp drafting, een onderdeel van rodeo. Polocross is een teamsport en een soort mix tussen polo en lacrosse.

Tijdens het werken op de ranch had ik mijn training samen met Nina en Lana. Lana kwam voor enkele weken terug naar Justin's ranch voor een korte pauze tussen twee banen. We maakten lange dagen van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds met veel paardrijden, vaak zo'n 4 uur per dag. En natuurlijk de activiteiten die je outback bestendig moeten maken:

  • Bomen kappen met een kettingzaag
  • Een veld bewerken met een tractor
  • Het opnieuw omheinen van een weiland
  • Rijden op een motor
  • Bijeendrijven van koeien

Helaas bleek het VisitOz niet te lukken om voor Nina, Lana en mij een baan te vinden.... ook al garanderen ze dit wel. Blijkbaar slaat de recessie nu ooktochtoe op het Australische platteland. Gelukkig bood Justin met zijn gezin (Lyndal, Emma, Beth, Laura en Dan) aan dat we zo lang mochten blijven, totdat we een baan vonden. Zij moesten alleen wel een heel weekend op pad voor polocross en hadden geen ruimte meer voorin de vrachtwagen. Dus daar gingen we met z'n drieeën voor vijf uur achterin de truck op weg naar Killarney. Ook de tenten waren overvol en zo konden we buiten slapen onder de sterren. Gelukkig was het warm genoeg! Overdag hadden we alle tijd om naar de wedstrijden te kijken en 's avonds gezellig rond het kampvuur te zitten.

Na een weekend polocross waren we op maandag weer terug op de ranch Jaylyn Downs. Hier werkten we voor Justin en wachtten op telefoontjes van potentiële werkgevers. Nog een week ging voorbij en geen baanaanbiedingen die meteen zouden starten. In het weekend nog een aantal polocrosswedstrijden, deze keer op de thuisbasis van Justin en zijn gezin in Tansey. Dat hield voor ons in: handen uit de mouwen in de keuken een maaltijd bereiden voor 130 mensen. In de schaarse vrije tijd kijken naar polocrosswedstrijden en 's avonds bezatten met wodka in de kantine.

Op zondagavond was er dan toch de eerste serieuze baanaanbieding, die meteen zou starten. En wel op een cattle station in Cape York, het noordelijkste puntje van Australië. Alleen niet met paarden.... wat doe je dan. Het gaat om een baan als kamermeisje/kok/manusje van alles voor de toeristen die het cattle station bezoeken. Na een uur wikken en wegen heb ik toch besloten om het te doen.

Een baan in de outback: Merluna station

Via een autotocht, busrit, korte rit in een andere coach, twee vliegtuigen en nog een autorit was ik na twee dagen reizen op de plaats van bestemming: Merluna station (http://www.merlunastation.com/). Sprak ik in mijn eerdere berichten over de outback, dan was dat echt niets vergeleken bij dit. Ik zit nu op een plek waar het dichtstbijzijnde dorp 120 km rijden is, de buurman 45 km verderop zit, mijn mobiele telefoon geen signaal meer heeft, de post één keer per week op woensdag voor de deur landt met het postvliegtuig en een snelweg van zand, die alleen geschikt is voor 4wd voertuigen. En daar woon/werk ik nu.... O ja en in elke rivier zitten krokodillen.

Het is een oase van rust als de toeristen een dagje weg zijn, heerlijk weer (altijd boven de 30 graden), redelijk groen voor het droge Australië en gelukkig af en toe internet via een satteliet. Het werk is op zich wel te doen. Het zijn wel lange dagen, van 7.30 uur 's ochtends tot 8.30 uur 's avonds, met een paar korte pauzes om te eten, om te kleden of te lezen. Het is gezellig om met de toeristen van over de hele wereld te kletsen, alleen het niet paardrijden mis ik toch echt wel.... Schoonmaken van kamers, toiletten & douches, bedden opmaken, koken en opruimen horen tot mijn dagelijkse bezigheden. Straks kom ik nog terug als een volleerde huisvrouw

Wink
.

En dan heb ik nog één fantastische bezigheid, namelijk de baby wallabie ‘Bennie' verzorgen. Een paar weken geleden heeft Michelle (eigenaresse van Merluna station) een wallabie aangereden en Bennie kwam levend te voorschijn uit de buidel. Soms volgt hij me overal, krijgt hij zes keer per dag melk en slaapt in een oude aardappelzak. Een welkome afwisseling voor de rest van mijn baan.

De komende tijd ben ik eigenlijk alleen bereikbaar via de email. Wanneer je me wilt bellen dan kan dit op: +61 740 603 209 of +61 740 603 225. Dit is het nummer van Merluna station. Mijn mobiele telefoon, zowel het Nederlandse als Australische nummer, werken hier niet. Het is acht uur later dan in Nederland. Een goed moment om te bellen is als het bij jullie 12 uur 's middags is. Een kaartje kun je natuurlijk altijd via het postvliegtuig sturen naar:

Merluna station

Laura Mout

Private Mail Bag 70

Cairns MC QLD 4870

Australia

Over een maandje zal ik jullie weer laten weten hoe mijn eerste weken werken en het bezoeken van een rodeo in het dorpje ‘Laura' zijn bevallen!

Groetjes Laura

Reacties

Reacties

Adriaan

Hey Laura,

wat een verhaal joh. Ik wist niet dat je zo op avontuur was. Wel hulde dat je dat je die baan hebt genomen trouwens. Het lijkt mij eigenlijk best leuk om in zo'n dorpje te zitten. Maar ja, vanuit het comfortabele Den Haag is het makkelijk praten natuurlijk.

Heel veel succes en nog meer plezier gewenst.

P.S. weel gaaf dat je je eigen Private Mail Bar hebt :).

Janneke

Ha Poetsmiep!
Vet mooie verhalen, al vind ik wc's schrobben in Nederland ook al niet leuk. Dat besteed ik dan ook uit aan Johan.
Veel plezier daar!
X

Miranda

Wow, ik wist dat je niet op een paardenranch was beland, maar dat je zo ver weg zit in de middle of nowhere, dat wist ik niet!
Wel super schattig dat je die wallabie mag verzorgen. Is toch ook wel een ervaring op zich! Het boenen van toiletten moet je je nog maar even doorheen worstelen. Denk je nog dat je naar een andere plaats gaat in het westen, of blijf je hier werken tot je avontuur in NZ begint?

Ellen en Rien

wat een heerlijke reisverhalen Laura ,en de foto,s geven een goede indruk van het leven daar .
We kijken uit naar de volgende maand met nieuwe verhalen
knuffel Ellen en Rien

cecile

hey laura,
leuk om weer een beetje bij te lezen. jammer dat je niet met paarden kan werken hier. maar 'bennie' verzorgen en op zien groeien lijkt me wel een mooie ervaring. En je vakantie verhalen waren ook heel mooi om te lezen!
cecile

Jesse

Lekker bezig...super!

Christiaan

Hoi Laura,

Leuk om jouw verhalen te lezen. Super dat je dit allemaal meemaakt! Goed joh, dat je die baan genomen hebt.
Mooi dat Bennie nu iemand heeft die hem verzorgt. Dat zal wel een mooie ervaring zijn! Het lijkt me erg leuk om zo het leven in zo'n dopje mee te maken.

Groetjes Chris

Rianne

Ha Laura,
Wat een avontuur zeg. Prachtig om te lezen, misschien kan je na poetsvrouw nog eens promoveren tot schrijfster:) Heel veel succes en plezier verder!
Groetjes Rianne

Annie Keukens

Ha die Laura wat een mooie verhalen wat maak je veel mee,fijn dat het lekker loopt,waren we maar 40 jaar jonger ha ha . ik was erg verrast om zo mooi kaart van je te ontvangen voor me verjaardag dat je daar nog aangedacht hebt heel lief dank je wel ik heb de kaart op de kast staan bijzonder hoor.Hier alles goed zoals altijd druk druk maar dat kan geen kwaad, hou ons jong .dinsdag gaan we een dagje naar de efteling met de kindjes zij hebben vrij van school omdat het prinsjesdag is dan zijn alle scholen in Den Haag dicht,daarna gaan we klussen bij Albert en Annmieke zij hebben een derde etage op hun huis laten bouwen en nu moet er behangen en geverft worden. gezellig daar aan te kunnen werken. We wensen jou nog een mooie tijd daar en geniet voor al van alles. veel liefs en groetjes van ons dikke knuffel.

Linda Bruinsma

Hallo,
Je kent me niet maar ik zit er over na te denken om met Visitoz in zee te gaan. Ze garanderen me volgend jaar voor een jaar werk op een paardenranch. De kosten in totaal zijn zon 5000 dollar. En dat is niet eens inclusief de reiskosten in australie zelf.Graag zou ik je reactie hier op willen of dit het allemaal waard is.
Mijn emailadres is lhbruinsma@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!